“Η φιλονικία είναι χρήσιμη γιατί δημιουργεί καλύτερη αρμονία” είναι ακριβώς τα λόγια του Ηράκλειτου τα οποία και μας δίνουν τροφή για σκέψη, ώστε να μπορέσουμε να διαχειριστούμε εποικοδομητικά τις αναπόφευκτες συγκρούσεις που ζούμε στην καθημερινότητά μας με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, το σύντροφο, τους συνεργάτες, τους φίλους ή και την οικογένεια.
Όσο καλή επικοινωνία και να διατηρούμε με τα άτομα που μας συνδέουν, όση καλή συμβατότητα και να μοιραζόμαστε μαζί τους, είναι βέβαιο ότι υπάρχουν και οι στιγμές των συγκρούσεων, αφού κάθε προσωπικότητα είναι διαφορετική και οι φιλονικίες δεν μπορούν πάντα να αποφευγχθούν. Το ζητούμενο μας δεν είναι να αποφύγουμε την φιλονικία με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, αλλά να καταφέρουμε να εφαρμόσουμε τους τρόπους εκείνους που θα βοηθήσουν να εκτονώσουμε την όποια σύγκρουση δημουργείται, προκειμένου στην συνέχεια να μπορέσουμε μέσω συγκεκριμένων πρακτικών να επικοινωνήσουμε σωστά προκειμένου να αντιμετωπίσουμε ή και να λύσουμε το ζήτημα που δημιούργησε την αντίθεση ….
Σίγουρα διαβάζοντας το θέμα θα σκέφτηκες “Μα πώς είναι δυνατόν να εκτονωθεί μία σύγκρουση εφόσον βράζει το αίμα … Ξέρεις μου είπε αυτό … έκανε εκείνο, είναι ασυγχώρητη αυτή η συμπεριφορά, δεν το δέχομαι, αν δεν καταλάβει το λάθος του δεν υπάρχει περίπτωση να να ξαναμιλήσω …” Θα σου απαντήσω ότι το ζητούμενο δεν είναι να ακούσεις μία “συγνώμη” και είναι βέβαιο ότι δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να μπουν εύκολα στον δικό σου τρόπο σκέψης, να κατανοήσουν τι σε ενόχλησε, τι σε έθιξε, τι σε εξόργισε … Το ζητούμενο είναι η σύγκρουση να εκτονωθεί, να λυθεί, να γίνουν κατανοητές οι βαθύτερες αιτίες που οδήγησαν τις καταστάσεις στα άκρα και στην συνέχεια να βρεθούν λύσεις. Πώς θα γίνει αυτό; Πάμε να δούμε συγκεκριμένα tips που θα μας βοηθήσουν!
Τρόποι Εκτόνωσης Σύγκρουσης
ΕΛΕΓΞΕ ΤΟ ΘΥΜΟ ΣΟΥ: Όσο δίκαιο και να αισθάνεσαι ότι έχεις, όσο θιγμένος, απογοητευμένος και πικραμένος να αισθάνεσαι από τα λόγια ή την συμπεριφορά του ανθρώπου που βρέθηκες σε σύγκρουση, είναι εξαιρετικά σημαντικό να μπορέσεις να ελέγξεις και να διαχειριστείς το θυμό σου Δες εδώ έξυπνα tips <<
ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Απομονώσου για λίγο, αναλογίσου ποια είναι η βαθύτερη αιτία της σύγκρουσης, τι είναι αυτό που πραγματικά σε έκανε να εναντιωθείς, ή ποιο πιστεύεις ότι είναι το πρόβλημα που σε έφερε σε αντίθεση με το άτομο που συγκρούστηκες. Αρκετές στιγμές μπορεί να πιαστούμε από λόγια ή συμπεριφορές που στάθηκαν οι αφορμές για να έρθουμε σε μία σύγκρουση που η βαθύτερη αιτία της είναι άλλη από αυτή που πιστεύαμε. Για πχ: Η Μαρία τσακώθηκε με τον Γιάννη, γιατί όταν συναντήθηκαν ο Γιάννης ήταν απότομος ή και νευρικός στη συμπεριφορά του και δεν είχε διάθεση να βγουν έξω για φαγητό! Το πρόβλημα ΔΕΝ ήταν ότι δεν βγήκαν έξω για φαγητό, αλλά το γεγονός ότι ο Γιάννης το τελευταίο διάστημα δεν συζητούσε ανοιχτά τα προβλήματα που ο ίδιος βιώνει στη ζωή του και στην καθημερινότητά του, με αποτέλεσμα η Μαρία να είναι σε άγνοια και να εκλαμβάνει την απότομη συμπεριφορά του ως μία στάση απομάκρυνσης ως προς τη σχέση τους. Σημαντικό είναι λοιπόν σε κάθε σύγκρουση που έχουμε με το περιβάλλον μας να μπορούμε να εντοπίσουμε τις πραγματικές αιτίες
ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΙΘΑΝΕΣ ΛΥΣΕΙΣ: Κάθε πρόβλημα έχει και την λύση του, έτσι λοιπόν εφόσον καταφέρεις να κατευνάσεις τον θυμό σου, εντοπίσεις ποια ήταν τα αίτια που έφεραν την σύγκρουση με το αγαπημένο σου πρόσωπο, τώρα είναι η στιγμή να αναλογιστείς ποιες είναι οι ικανοποιητικές λύσεις που θα βοηθήσουν την εκτόνωση της σύγκρουσης. Σύμφωνα με το προηγούμενο παράδειγμα η Μαρία θα ήταν ικανοποιημένη αν ο Γιάννης, ανοιγόταν περισσότερο και μιλούσε για τις καταστάσεις που τον βασανίζουν, ώστε να μπορέσει να τον κατανοήσει και να τον στηρίξει. Η Μαρία όμως βρίσκει και ως λύση, ότι δεν πρέπει να παίρνει τόσο προσωπικά την στάση του Γιάννη, ο οποίος είναι ένας εσωστρεφής άνθρωπος και δεν ανοίγεται εύκολα για να μοιραστεί τις ανησυχίες του. Στην καταγραφή των πιθανών λύσεων, είναι σημαντικό να αναζητήσεις τις λύσεις που θα ικανοποιήσουν και τις 2 πλευρές, όχι μόνο την δική σου!
ΒΡΕΣ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΤΟΠΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΕΘΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Αρκετές στιγμές πάνω στην ένταση και στον θυμό της στιγμής, θέλεις εδώ και τώρα να συζητηθεί και να λυθεί το ζήτημα που σε έφερε σε σύγκρουση με το αγαπημένο σου πρόσωπο. Σε αυτές τις στιγμές μπορεί να μην υπολογίσεις ότι δεν είναι ούτε η κατάλληλη στιγμή (υπάρχει ακόμα ο θυμός ανάμεσα σε σένα και στο άτομο που σε ενδιαφέρει), αλλά ούτε ο κατάλληλος τόπος για να εκτονωθεί μία κατάσταση και για να βρεθεί μία λύση (παράδειγμα είσαστε μπροστά σε κόσμο). Η εύρεση της κατάλληλης στιγμής αλλά και του κατάλληλου τόπου για να συζητηθεί το πρόβλημα, παίζει σπουδαίο παράγοντα στην επίλυσή του!
ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΣΕ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙΣ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΠΛΕΥΡΑ: Για να εκτονωθεί μία σύγκρουση, σημαντικό είναι να μην έχεις την διάθεση μόνο να παραθέσεις την δική σου πλευρά και να προσπαθήσεις με τα επιχειρήματά σου να πείσεις το άτομο που συγκρούστηκες, για το πόσο δίκαιο έχεις. Απαραίτητο είναι να είσαι σε θέση να ακούσεις και την άλλη πλευρά, τον τρόπο σκέψης, τις ανησυχίες, τους προβληματισμούς ή και τις πιθανές λύσεις που έχει να σου παραθέσει.
Στρατηγικές Επικοινωνίας για την Επίλυση Σύγκρουσης
Εφόσον διαχειρίστηκες το θυμό σου, κατανόησες ποια ήταν τα βαθύτερα αίτια της σύγκρουσης, αναλογίστηκες ποιες είναι οι πιθανές λύσεις του προβλήματος, βρήκες τον κατάλληλο χρόνο , τόπο αλλά και την διάθεση να επιλύσεις την σύγκρουση, τώρα είναι η στιγμή της επικοινωνίας, προκειμένου να επιλυθεί το όποιο ζήτημα. Τι πρέπει να προσέξεις στην επικοινωνία που θα έχεις με το άτομο που σε ενδιαφέρει; Πώς μπορείς να διαχειριστείς καλύτερα αυτή την επαφή προκειμένου να βρεθέι λύση στο πρόβλημα ;;; Σημαντικό είναι να αναγνωρίσεις ότι πιο σημαντικός είναι ο τρόπος που θα εκφράσεις και θα επικοινωνήσεις τις σκέψεις σου, παρά αυτά που έχεις να συζητήσεις. Για πάμε να δούμε τις στρατηγικές εκείνες για μία καλή επικοινωνία.
ΑΚΟΥΣΕ ΤΟΝ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗ ΣΟΥ ΜΕ ΠΡΟΣΟΧΗ: Δώσε το λόγο στο άτομο που συγκρούστηκες, άφησε το να σου εκφράσει αυτά που ο ίδιος θέλει να σου πει και μην επικεντρώνεσαι ή “πιάνεσαι” από κάθε του λέξη, αλλά παρατήρησε περισσότερο το βλέμμα, τις κινήσεις και αυτά που έχει να σου εκφράσει μέσα από την γλώσσα του σώματός του!
ΑΦΗΣΕ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΕΙ ΤΙΣ ΣΚΕΨΕΙΣ ΤΟΥ: Δώσε τον απαραίτητο χρόνο να σου εκφράσει το άτομο που έχεις απέναντί σου τις σκέψεις του και προσπάθησε να μην διακόπτεις τα λεγόμενά του!
ΜΗΝ ΑΛΛΑΖΕΙΣ ΘΕΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ: Κατά την διάρκεια της συζήτησης μπορεί να ακούσεις λόγια που θα σε στεναχωρέσουν, ή που θα σε φέρουν σε δύσκολη θέση. Η λύση εδώ δεν είναι να προσπαθήσεις να ξεφύγεις ή και να αλλάξεις θέμα προκειμένου να “κουκουλωθεί” το πρόβλημα. Αν δεν έχεις κάτι να απαντήσεις, προτιμότερο είναι να παραμείνεις στη σιωπή!
ΔΕΙΞΕ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟΝ ΤΟΝΟ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ: Αναλογίσου λίγο το παρελθόν και θυμήσου τις στιγμές που εκνευρίστηκες πολύ, όχι τόσο πολύ για τα λόγια που άκουσες, αλλά για τον τρόπο που εκφράστηκαν ο οποίος ήταν γεμάτος ένταση και θυμό … Ο αργός, χαλαρός και ήρεμος τόνος στη φωνή και οι ήπιες κινήσεις του σώματος, εμπνέουν πάντα την εμπιστοσύνη, την ειλικρίνεια και βοηθούν πραγματικά τον συνομιλητή σου να σε κατανοήσει, να μπει στη θέση σου και να μην νιώσει ότι του επιτείθεσαι!
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΑΠΛΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΑ ΛΟΓΙΑ: Ο τρόπος που θα επικοινωνήσεις ένα πρόβλημα, θα πρέπει να είναι ο κατάλληλος για το άτομο που απευθύνεσαι… Μην παρασύρεσαι από τα λόγια σου σε υπερανάλυση ή και σε εκφράσεις που δίνουν μεν στόμφο, αλλά δεν έχουν ουσία!
ΑΠΟΦΥΓΕ ΤΟ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ: Μετά από μία σύγκρουση είναι γεγονός ότι τα ερωτήματά σου είναι πολλά : “Γιατί μου φέρθηκες έτσι, γιατί μου μίλησες άσχημα, γιατί σκέφτηκες με αυτό τον τρόπο, τι είναι τελικά αυτό που θέλεις κλπ” Στήνοντας στον τοίχο το άτομο που συγκρούστηκες και βομβαρδίζοντας επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις, οι απαντήσεις είναι βέβαιο ότι δεν θα σου δοθούν! Αφήνοντας χώρο και χρόνο στο άτομο που έχεις απέναντί σου να σου παραθέσει τις σκέψεις του, οι απαντήσεις θα σου δοθούν από μόνες τους!
ΑΠΟΦΥΓΕ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ – ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕ ΤΗΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ & ΟΧΙ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ: Καθώς το θέμα έχει τεθεί προς συζήτηση, προσπάθησε να αποφύγεις την “δασκαλίστικη” συμπεριφορά η οποία και επικεντρώνεται στα λάθη, στις παραλείψεις ασκώντας σκληρή κριτική. Επιπλέον όσο δίκαιο και να έχεις καλό είναι να συγκρατήσεις τους χαρακτηρισμούς σου ώς προς το άτομο που έχεις απέναντί σου: Για πχ : Είσαι ανεύθυνος και ασυνεπής δεν μπορώ να βασιστώ πάνω σου …. Αυτή ακριβώς είναι μία έκφραση χαρακτηρισμού ανθρώπου και όχι συμπεριφορές . Προτίμησε : Είχαμε ορίσει ένα ραντεβού στο οποίο άργησες και δεν με ειδοποίησες, αυτό είναι ανεύθυνο!
ΤΟΝΙΣΕ ΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ / ΤΑ ΠΡΟΤΕΡΗΜΑΤΑ: Επιλύοντας μία σύγκρουση καλό είναι να μην επικεντρώνεσαι μόνο στα αρνητικά στοιχεία του ατόμου που έχεις δίπλα σου, αλλά να μην ξεχνάς και να τονίζεις και τα θετικά του χαρακτηριστικά! Για παράδειγμα: Γνωρίζω πολύ καλά ότι είσαι ένας άνθρωπος τίμιος, πιστός και σταθερός έστω και αν στην δεδομένη στιγμή ένιωσα ότι με αδίκησες με την συμπεριφορά σου!
ΜΠΕΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ & ΚΑΤΑΝΟΗΣΕ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ : Προσπάθησε να νιώσεις όλα αυτά που θέλει να σου μεταδώσει πίσω από τις λέξεις του, εκεί κρύβεται όλη η βαθύτερη ουσία αλλά και οι απαντήσεις στα ερωτήματα που έχεις.
ΑΠΟΔΕΞΟΥ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕΙΣ ΝΑ ΤΟΝ ΑΛΛΑΞΕΙΣ: Αν θεωρείς ότι η σύγκρουση που προέκυψε θα επιλυθεί αν το άτομο αλλάξει και γίνει κάποιο άλλο άτομο που θα είναι πιο σύμφωνο με τις προσδοκίες σου, τότε το πιο πιθανό είναι να συγκρουστείς και πάλι πολύ σύντομα! Ο στόχος σου δεν θα πρέπει να είναι να αλλάξεις εσύ την συμπεριφορά ενός ανθρώπου, αλλά να βοηθήσεις τον άνθρωπο να εντοπίσει τα τυχόν σφάλματά του και να θέλει ο ίδιος να τα διορθώσει!