Όλα τα μονοπάτια οδηγούν στον ίδιο στόχο: Να εκφράσουμε στους άλλους αυτό που είμαστε – Πάμπλο Νερούντα
Όλα ξεκινούν και τελειώνουν στην επικοινωνία, στην αμοιβαία μεταφορά σκέψεων, απόψεων, γνώσεων, πληροφοριών αλλά και συναισθημάτων μέσω του λόγου μας…. Πόσες φορές όμως μας έχει τύχει να μην μπορούμε να χειριστούμε σωστά, αυτό το υπέροχο «εργαλείο» της επικοινωνίας. Θα μου πεις θέλει οδηγίες χρήσης; Δυστυχώς πολλές φορές δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τα λάθη μας, να μάθουμε από αυτά, προκειμένου να βελτιωθούμε, έτσι λοιπόν και στην επικοινωνία, αδυνατούμε να αντιληφθούμε ποιος είναι ο σωστός τρόπος με τον οποίο μπορούμε να την χειριζόμαστε, με αποτέλεσμα να κάνουμε λάθη! Πόσες φορές δεν σκέφτηκες ή δεν είπες: 1) είναι σαν να μιλάμε άλλη γλώσσα, δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε ή 2) άλλα ήθελα να πω κι εντέλει άλλα είπα, ή 3) έχασα το χρόνο μου σε άσκοπες κουβέντες που δεν κατέληξαν πουθενά! Το θέμα είναι απλό: Θέλεις να βελτιώσεις την ποιότητα των επικοινωνιών σου; Αν η απάντηση είναι θετική τότε … Δεν θέλει κόπο αλλά … τρόπο! Ακολούθησε τα παρακάτω tips που έστω και αν ήδη τα γνωρίζεις, θα σε βοηθήσουν να συγκροτήσεις έναν πιο ολοκληρωμένο τρόπο «δράσης» στις επικοινωνίες σου, προκειμένου σταδιακά να αρχίσεις να τις βελτιώνεις!
- Δείξε θετική και ανοιχτή διάθεση: Ξεκινώντας μία επικοινωνία, δείξε όλη την καλή διάθεση προς τον συνομιλητή σου ότι έχεις την επιθυμία να μοιραστείτε σκέψεις, απόψεις, ιδέες. Δεν χρειάζονται υπερβολικοί ενθουσιασμοί ή μεγάλα λόγια, για αρχή είναι αρκετό ένα χαμόγελο και ένα ζεστό βλέμμα το οποίο εκπέμπει προθυμία για ανοιχτό διάλογο!
- Η γλώσσα του σώματος: Μην ξεχνάς ότι όσο και να προσπαθείς να κρυφτείς, το σώμα σου πάντα φανερώνει τις διαθέσεις σου! Παίζοντας νευρικά με τα χέρια ή κουνώντας τα πόδια, σταυρώνοντας τις παλάμες ή παίζοντας με το κινητό, εκφράζεις την αμηχανία, ή και το θυμό σου πολλές φορές! Για μία εποικοδομητική επικοινωνία είναι σημαντικό να διακρίνεσαι από χαλαρότητα όχι μόνο στον τρόπο που εκφράζεσαι λεκτικά, αλλά και σωματικά …
- Σπάσε τον πάγο: Το ξεκίνημα μίας επικοινωνίας πάντα μας βρίσκει λίγο «μαγκωμένους», μέχρι ακριβώς να σπάσει ο πάγος…. Τι να κάνεις σε αυτή την περίπτωση; Ξεκίνησε την επικοινωνία με λίγο χιούμορ, με ένα κοινωνικό σχόλιο, δώσε μία ευχάριστη μορφή στην κουβέντα μέχρι να δημιουργηθεί η εξοικείωση και να μπορεί να υπάρξει και από τα δύο μέρη μία πιο ανοιχτή επικοινωνία. Είναι πολύ σημαντικό να βοηθήσεις τον συνομιλητή σου να νιώσει άνετα μαζί σου!
- Κάνε ενδιαφέρουσες ερωτήσεις: Προσπάθησε να είσαι to the point (δηλαδή μέσα στο νόημα της κουβέντας), κάνε ερωτήσεις που πραγματικά έχουν ενδιαφέρον και είναι σχετικές με το θέμα της συζήτησης! Δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιείς δύσκολο λεξιλόγιο ή ατάκες που θα τραβήξουν την προσοχή, σημασία έχει να κεντρίζεις το ενδιαφέρον του συνομιλητή σου, με απλές ερωτήσεις που δεν τον μπερδεύουν.
- Μίλησε ανοιχτά & με ειλικρίνεια: Τι είναι τελικά η επικοινωνία; Είναι η «μεταφορά» σκέψεων, απόψεων, γνώσεων από τον ένα άνθρωπο στον άλλον! Για να το πετύχεις αυτό, η επικοινωνίες σου θα πρέπει να βασίζονται στην ειλικρίνεια και στην προθυμία να μοιραστείς ανοιχτά τις σκέψεις, τις ιδέες και τις γνώσεις σου!
- Δείξε ενδιαφέρον & περιέργεια: Δώσε προσοχή στα λόγια του συνομιλητή σου αλλά και στις απαντήσεις που σου δίνει … πίσω από τις απαντήσεις του, μπορεί να σου γεννηθούν και νέα ερωτήματα που μπορεί να είναι αρκετά πιο σημαντικά από αυτά που υπολόγιζες στην αρχή να ρωτήσεις.
- Σεβάσου τον συνομιλητή σου χωρίς να τον κρίνεις: Αρκετά συχνά στις επικοινωνίες μας παρασυρόμαστε και κάνουμε το τραγικό λάθος να κρίνουμε τον συνομιλητή μας προβάλλοντας το δικό μας «εγώ» … Για παράδειγμα: «Δεν ξέρεις τι λες μου φαίνεται … είσαι πολύ πίσω» .Σε μία σωστή επικοινωνία, δεν υπάρχει ίχνος αναμέτρησης ή κριτικής! Μία σωστή επικοινωνία διακρίνεται από την αμοιβαία ανταλλαγή απόψεων έστω και αν είναι διαφορετικών!
- Δώσε χρόνο στον συνομιλητή σου: Θυμήσου ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την άνεση να μιλήσουν ανοιχτά ή να ολοκληρώσουν τις σκέψεις τους γρήγορα! Σημαντικό είναι λοιπόν να μπορείς να δώσεις στον άνθρωπο που έχεις απέναντί σου τον απαιτούμενο χρόνο, τόσο για να σκεφτεί, όσο και για να σου απαντήσει! Διακόπτοντας τη ροή του λόγου του συνομιλητή σου, δεν του αφήνεις τα περιθώρια να εκφραστεί σωστά, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται παρεξηγήσεις!
- Εντόπισε τις διαφορές, χτίσε όμως πάνω στις ομοιότητες: Στις επικοινωνίες πάντα θα υπάρχουν διαφορές, είτε στον τρόπο σκέψης, είτε στον τρόπο αντιμετώπισης κάποιων καταστάσεων … Δεν είναι εφικτό πάντα να συμφωνούμε σε όλους και με όλα , άλλωστε αυτή είναι και η βάση της υγιούς επικοινωνίας … Σημασία λοιπόν σε μία επικοινωνία έχει , το να μπορείς να διακρίνεις ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές ανάμεσα σε εσένα και στον συνομιλητή σου! Στην συνέχεια μπορείς να «χτίσεις» την κουβέντα σας πάνω σε αυτά που πραγματικά σας ενώνουν, προκειμένου να μπορέσουν σταδιακά και οι διαφορές σας να εξισορροπήσουν!
- Αν δεν δώσεις δεν θα πάρεις: Αν δεν δώσεις πληροφορίες δεν θα πάρεις, αν δεν πεις την άποψή σου, μην περιμένεις να ακούσεις άποψη … Αν δεν κάνεις τις κατάλληλες ερωτήσεις, πώς περιμένεις να πάρεις τις κατάλληλες απαντήσεις! Ποτέ μην ξεχνάς ότι η σωστή επικοινωνία βασίζεται στην αμοιβαία διάθεση προσφοράς!